Sähköautojen, autonomaisten ajoneuvojen ja Hyperloopin rinnalla yksi eniten puhuttavista liikenteen muutoksista on MaaS (Mobility as a Service) eli liikkuminen palveluna. Palvelun ideana on tarjota sovellus, jolla voit suunnitella ja maksaa kaikki matkasi. Se esittää vaihtoehdot, joista voi valita esimerkiksi edullisuuden, nopeuden, erityistarpeen tai vaikka hiilijalanjäljen perusteella. Palvelu kattaa kaikki liikkumismuodot vuokra-autoista polkupyöriin.
Liikenteen vallankumouksesta kumpuaa kaupunkien muutos
Kun palvelun käyttö saadaan vaivattomaksi, muuttuu ihmisten käyttäytyminenkin. Muuttuneet liikkumistavat vähentävät oman auton ja pysäköintipaikkojen tarvetta. Omistustarpeen katoamisesta syntyvä liikenteen vallankumous tukee myös kaupunkien kokonaisvaltaista muutosta.
Kaupunkiseudut voivat hyötyä muutoksesta. Entiset parkkialueet voidaan muuttaa eläviksi kaupunkipuistoiksi. Katutilaa voidaan varata autojen sijaan ihmisille, joiden vuorovaikutusta varten kaupungit on lähtökohtaisesti suunniteltukin.
Kysymys kuuluukin, paljonko sinä olisit valmis maksamaan palvelusta, joka pitäisi sisällään erityyppisiä liikkumisen muotoja, mukaan lukien esimerkiksi joukkoliikenne, kaupunkipyörä, taksi, autovuokraamo ja yhteiskäyttöauto? Keskimäärin suomalainen käyttää liikkumiseen noin 300 euroa kuukaudessa. Näiden uusien palveluiden avulla summaa on mahdollista optimoida siten, että se vastaa mahdollisimman hyvin käyttäjän tarpeita. Helsingissä tämä on jo mahdollista ja ensimmäiset tulokset ovat lupaavia.
MaaS-kokemuksia
Vastaavia palveluita on käynnissä useissa maissa. Useimmiten kulkemista varten kehitetyt sovellukset sisältävät vain yhden tai muutaman kulkumuodon, ovat suljettuja uusilta toimijoilta eivätkä sisällä maksuvalmiutta kokonaisuutena.
MaaS edellyttää kaupungeilta liikennetietojen jakamista avoimissa rajapinnoissa (aikataulut, reitit, lippujen hinnat), jotta palveluita voidaan tarjota sovelluksen kautta. Tätä ovat lentolippujen hakukoneet tehneet jo pitkään. Järjestelmää rakennettaessa on ensisijaisen tärkeää, että uusien toimijoiden on helppoa liittyä järjestelmään.
TEKES rahoitti hiljattain kahta liikkumispalvelua: Whim (Helsinki) ja Tuup (Turku). Molemmat palvelut sisältävät omien alueiden useita liikkumismuotoja ja palveluntarjoajia tarjoten lisäksi maksupalvelut.
Lokakuusta 2016 toiminut Whimin 2000 käyttäjän pilottiohjelma on jo todistanut sekä joukkoliikenteen että taksipalveluiden käytön kasvua. Whim tarjoaa tällä hetkellä kolmea vaihtoehtoa: maksu käytön mukaan, kevyt palvelu tai premium-palvelu. Palvelu sisältää paikallisliikenteen, taksin sekä autovuokraamopalveluita. MaaS Globalin mukaan Whim-sovellusten käyttäjien joukkoliikenteen kulkutapaosuus on kasvanut noin 50 prosentista noin 75 prosenttiin.